Abia ce am trecut pragul Adventului, ca timp în care recuperăm un mod de a aștepta vigilent venirea Domnului, calendarul liturgic ne oferă oportunitatea de a celebra drumul de credință al apostolului Andrei, fratele lui ”Simon, cel numit Petru” (Mt 4,18). Pescar din Betsaida, Andrei este descris în evanghelia lui Matei ca omul care este capabil să accepte trecerea lui Isus prin viața sa până la capăt, lăsându-se cu totul redefinit de cuvântul său:
"Veniți după mine și vă voi face pescari de oameni!" (Mt 4,19)
Chemarea lui Dumnezeu, chiar dacă este unică și personală, ne ajunge
mereu în cadrul acelor relații care definesc și susțin aventura existenței
noastre. Chemarea, adresată la plural celor doi frați, ne amintește că suntem
chemați mereu împreună pentru a face experiența Împărăției lui Dumnezeu, chiar
dacă fiecare într-o manieră specifică. Tocmai în interiorul relațiilor putem să
gustăm ritmul unei noi vieți, făcând alegeri care să depășească tradițiile și
obiceiurile noastre consolidate:
”Iar ei, părăsind îndată barca și pe tatăl lor, l-au urmat.” (Mt 4, 22)
Această disponibilitate, atât de spontană și de radicală, prin care
primii doi discipoli acceptă să îl urmeze pe Isus, ar putea să ne mire sau
chiar să ne contrarieze. Pare să fie o formă de disponibilitate exagerată, cam
nerealistă, sau cel puțin foarte distantă de acea lentoare cu care ne mișcăm
noi în viață și în alegerile noastre, chiar și în acele momente în care glasul
lui Dumnezeu se simte cu mai multă putere. Cu toate acestea, dacă încercăm să
privim modul în care evanghelistul Ioan ne relatează aceleași evenimente, am
putea ajunge la concluzia că răspunsul lui Andrei (și al fratelui Petru) nu a
fost chiar așa de imediat, cum ne este prezentat în evangheliile sinoptice.
În a patra evanghelie, Andrei este prezentat ca unul dintre discipolii lui Ioan
Botezătorul, mai mult, pare că din proprie inițiativa a lăsat totul pentru
Împărăția Cerurilor, după ce Botezătorul l-a arătat pe acel necunoscut personaj
din Nazaret ca ”mielul lui Dumnezeu” (In 1,36), în care se realizează, în sfârșit,
toate speranțele, despre care vorbesc Scripturile:
"Oricine crede în el nu va fi făcut de rușine" (Rm
10,11)
Cel mai probabil, adevărul care stă în spatele celor două relatări
diferite ale evangheliei este faptul că Andrei era un om care aștepta cu toată
sinceritatea venirea Domnului și, de aceea, era pregătit să-i urmeze glasul. Urgența
prin care își exprimă consensul și iuțeala în care pleacă pe urmele lui Cristos
sunt rodul matur al unei dorințe de o viață, care a fost cultivată în timp.
Datorită acestei pregătiri a inimii, Andrei a putut să devină un vestitor extraordinar
al mântuirii lui Dumnezeu, încarnând în trupul și în glasul său vechile profeții
ale lui Israel:
"Cât de frumoase sunt picioarele celor care aduc vești bune!"
(Rm 10,15)
Sărbătoarea liturgică a Sf. Andrei ne dă posibilitate să începem cât mai
bine timpul Adventului, amintindu-ne că așteptarea nu este niciodată un timp în
care să nu facem nimic sau un timp pierdut. A te pregăti pentru a-l întâlni pe
Domnul istoriei și al gloriei, înseamnă a fi cu totul prezent sieși și realității,
până ajungi să recunoști logica Paștelui ca adevărul cel mai profund al vieții.
Atunci când Cuvântul lui Dumnezeu înflăcărează inima și dezleagă cântecul
buzelor noastre, se aprinde o experiență de credință vie și convingătoare, din
care izvorăște bucuria și responsabilitatea mărturiei:
”căci cu inima se crede pentru a obține justificarea, iar cu gura se dă
mărturie pentru a obține mântuirea” (Rm 10,10)
Padre Roberto Pasolini (www.nellaparola.it)
Lecturile zilei: Apăsați aici
0 Comentarii