Drumul de credință, pe care l-a făcut Maria, însoțește ultimii pași ai drumului nostru de Advent, pentru a ne introduce într-o reînnoită contemplare a misterului Întrupării Cuvântului, cu inimă împăcată și recunoscătoare. Zilele trecute, liturgia ne-a făcut să medităm curajul umil al Fecioarei, căreia nu-i este teamă să ceară îngerului, nu atât o asigurare, cât, mai degrabă, o explicație, pentru a putea adera cu toată ființa sa la planul de mântuire: „Cum va fi aceasta” (Lc 1,24). Și Ana, mama micului Samuel, se prezintă în fața lui Eli, preotul templului, mărturisind că este o „femeie” fericită, pentru că a știut „să se roage Domnului” (1Sam 1,26) și să ceară, cu inima plină de încredere, darul așteptat și dorit de multă vreme:
„Pentru copilul acesta m-am rugat şi Domnul a ascultat cererea pe care
i-am adresat-o.” (1Sam 1,27)
Lecturile de astăzi, într-o minunată sinergie, vor să ne arate ce
trebuie să facem, după ce am cerut de la Dumnezeu, tot ceea ce ni s-a părut
legitim să cerem, fără a întrerupe acel echilibru al libertății, de care misterul
oricărei vocații are nevoie pentru a se împlini. Conștientă că proba unei bune
primiri a darului, care vine de la cer este tocmai capacitatea de a nu-l poseda,
după ce a cerut de la Domnul harul unui fiu, Ana este în stare să exprime –
nu doar cu buzele – gratitudinea absolută față de Dumnezeu. Plecând de la
această recunoștință profundă, mama viitorului profet arată o disponibilitate
cu fiul ei, care trebuie să ne impresioneze nu atât prin radicalitatea ei, cât
mai ales prin aderența singulară la tema „cererii”:
„De aceea şi eu îl dăruiesc Domnului pentru toate zilele pe care le va
avea cerute de la Domnul” (1Sam 1,28)
Folosind aceste cuvinte în cântarea de laudă, pentru darul primit de
la cel Preaînalt, putem spune că, pentru mama lui Samuel, a mulțumi nu
înseamnă altceva, decât a-i permite lui Dumnezeu să ceară, chiar și să ceară
înapoi darul oferit.
Desigur, nu este vorba despre un fel de frică în fața
responsabilității – pe care orice dar o comportă – cât mai ales de o mare
libertate în față de un dar, care pentru a fi autentic, trebuie să exprime calitatea
unei relații și nu doar bucuria primirii. Nouă, de multe ori, ne este teamă să
restituim ceea ce primim din mâna Domnului, pentru că trăim cu suspiciunea că vom
pierde ceva, dacă îi vom încredința lui gestionarea și fructificarea a ceea ce
ne-a dăruit. La rândul său, Fecioara din Nazaret, după ce a întrebat cum să se
implice activ în planul lui Dumnezeu, înalță un cânt, care, pe bună dreptate, a
devenit în rugăciunea Bisericii, modelul cel mai potrivit pentru a citi cu
înțelepciune sfârșitul fiecărei zile, în logica Paștelui:
„Sufletul meu îl preamăreşte pe Domnul (...) A arătat puterea braţului
său: i-a risipit pe cei mândri în cugetul inimii lor, i-a dat jos de pe tron pe
cei puternici şi i-a înălţat pe cei smeriţi;” (Lc 1,46.50-52)
Maria cântă Magnificat în numele întregii umanități, descoperind faptul că, „a fi priviți” de Domnul în toată
micimea noastră, înseamnă a fi revendicați de harul său. De aceea nu ezită să
se recunoască „slujitoare” (1,38) și să proclame că toată istoria noastră – așa
cum este ea – poate să-i slujească lui Dumnezeu și planului său de mântuire.
Tot ceea ce este lumină și umbră, în noi, este cerut de logica întrupării, nu
pentru că ar fi indispensabil, ci, doar pentru că Dumnezeu nu obosește să ofere
„milostivirea sa” și astfel, numele său să fie revelat în „cei care se teme de
el”. Nouă nu ne rămâne decât misiunea de a oferi „cele care sunt cerute de la
Domnul”, punând cu încredere, în mâinile Lui, ceea ce suntem. Chiar – și mai ales
– aspectele cele mai ambigui și mai obscure ale existenței noastre, acele
momente ale vieții în care providența „a risipit”, „a dat jos”, „a lăsat cu
mâinile goale”. Fără aceste strofe dureroase dar și autentice, nu se poate
recita acest Magnificat, care continuă să preamărească numele lui Dumnezeu,
care ne-a venit în ajutor făcându-se atât de mic:
„după cum a promis părinţilor noştri, lui Abraham şi urmaşilor lui în
veci” (Lc 1,55)
Padre Roberto Pasolini (www.nellaparola.it)
Milostivite
Cu Magnificatul său, Maria rostește cuvintele cele mai revoluționare ale
Noului Testament. Bibliștii ar putea explica mai bine, de ce putem găsi aceste cuvinte și în Vechiul Testament, rostite și de alte femei milostivite de Dumnezeu, însă pentru noi contează mai puțin originea lor. Ne impresionează
mai mult, faptul că Evanghelia le pune pe buzele Mariei: „A arătat puterea
braţului său: i-a risipit pe cei mândri în cugetul inimii lor, i-a dat jos de
pe tron pe cei puternici şi i-a înălţat pe cei smeriţi; pe cei flămânzi i-a
copleşit cu bunuri, iar pe cei bogaţi i-a lăsat cu mâinile goale.” Da!
Pentru că Dumnezeul nostru răstoarnă standardele lumii. Ceea ce este important
pentru lume, pentru El nu valorează nimic, iar ceea ce pentru lume nu înseamnă
nimic, în ochii Lui valorează totul. Maria cântă această transformare a logicii
lumii. Ea dă glas tuturor oprimaților istoriei, tuturor celor mici, a acelora
care trăiesc nedreptatea foamei, a sărăciei, a contradicțiilor vieții. Maria proclamă
cea mai mare revoluție, aceea de a ști că noi nu suntem sub privirea unui Dumnezeu
indiferent, căruia nu-i pasă nimic de noi. Lui Dumnezeu îi pasă. Dumnezeu, în
Isus, nu se oprește doar să privească. Ia în serios această „minoritate” și o
face „preaiubită”. Suntem copiii unui Dumnezeu care ia parte, ai lui Emanuel,
ai lui „Dumnezeu cu noi”, ai lui Dumnezeu care a pus mâna în istorie,
trimițându-l pe Fiul său. Maria este ea însăși Milostivire care se face Mamă.
Tot secretul acestei femei este umilința sa. Nu este nimeni mai umil decât ea. Pentru
că, umilința înseamnă a te ști cu totul al lui Dumnezeu, lipsit cu totul de mândria
de a te crede cineva fără El. Umil este acela care știe că pentru a sta în
picioare trebuie să ai pământul sub picioare, în timp ce mândri sunt aceia care
cred că nu au nevoie de nimic, și de aceea în loc să meargă, se împleticesc. Cel
umil este acela care ascultă pentru a înțelege, cel mândru, în schimb, crede că
este suficient să gândești și astfel se ascultă doar pe sine, sporind-și și mai
mult confuzia.
Don Maria Luigi
Epicoco (www.nellaparola.it)
Textele zilei: Apăsați aici
0 Comentarii