„Nu vreau” (Mt 21,29)
În timp ce al doilea, deși arată semnele unei ascultări formale – „Da,
Doamne” – prin fapte demonstrează că nu vrea deloc să primească invitația
Tatălui: „dar nu s-a dus” (21,30)
Ceea ce parabola subliniază, și ar trebui să provoace pașii noștri pe
drumul Adventului, este un alt fel de diversitate, legată de tema credinței și
a nevoii unei „păreri de rău”, pentru a îndrepta cărările umanului în
favoarea venirii Domnului. În timp ce primul fiu, după ce și-a manifestat în
mod liber propria (non) voință,
„i-a părut rău şi s-a dus” (Mt 21,29)
deschizându-se posibilității unei schimbări, celălalt, în schimb, rămâne
cu obstinație închis în modul său de a evalua realitatea, fără ca să aibă nici
măcar curajul să o manifeste. Verbul grec (matamelomai) care exprimă
providențiala transformare interioară în primul fiu, nu are de a face cu simțul
de vinovăție ci cu amplificarea unui anumit fel de a simți. O traducere mai
bună ar putea să fie: ”dar, apoi, trecând dincolo de ceea ce simțea, s-a dus”.
Se pare că Domnul Cristos vrea să traseze o legătură precisă între dinamica
credinței și nevoia de a depăși dictatura simțurilor, care, de multe ori
împiedică evoluția noastră cu dependențe și blocaje în fața noutății
imprevizibile a vieții.
„Adevăr vă spun că vameşii şi desfrânatele merg înaintea voastră în
împărăţia lui Dumnezeu. Căci Ioan a venit la voi pe calea dreptăţii, dar nu aţi
crezut în el, însă vameşii şi desfrânatele au crezut în el. Vouă însă, deşi aţi
văzut, nici măcar după aceea nu v-a părut rău, ca să credeţi în el.” (Mt
21,31-32)
Stăm mereu sub amenințarea riscului de a rămâne închiși în micile crezuri
religioase, în loc să ne aventurăm în spațiile deschise și nesigure ale credinței.
Cădem în această tentație ori de câte ori închidem ochii – adică inima – față
de chemarea realității, în loc să acceptăm schimbarea de program, pe care
Domnul o pregătește și ne-o oferă, cu generozitate, în viața de zi cu zi.
Ochiul pătrunzător al credinței este acela care știe să descopere, în spatele
oricărui eveniment care ne iese în cale, nu atât un ”Vai” (Sof 3,1), pe
care trebui să-l evităm, cât mai ales misterioase ocazii de mântuire, față de
care să fim disponibili, pentru a împlini voința Domnului:
„nu va mai face nedreptate, nu va mai spune minciuni şi nu se va mai
găsi în gura lor o limbă înşelătoare. Ei vor paşte şi se vor odihni şi nu va
mai fi cine să-i tulbure”. (Sof 3,13)
Padre Roberto Pasolini (www.nellaparola.it)
A face voința
Isus are un mod eficient de a-și implica ascultătorii prin intermediul
relatării parabolelor. Greșeala pe care noi o facem adesea este aceea de a
crede că suntem doar spectatori, care privesc istoria din afară, pentru a-i
culege morala. Adevărul este un altul: fiecare parabolă nu doar că ne spune
ceva ci vorbește despre noi. Iar noi nu suntem doar unul dintre personaje, ci suntem
toate personajele acelei relatări. În noi sunt diverse trăiri, pe care Isus le
pune în scenă, folosindu-se de figuri aparent diferite și în contrast între
ele, însă nu este oare adevărat că pe toți ne caracterizează trăiri contrastante?
Exact ca în povestioara din parabola de astăzi: „Ce părere aveţi? Un om avea
doi fii. S-a apropiat de primul şi i-a zis: «Fiule, du-te azi şi lucrează în
vie!» El i-a răspuns: «Nu vreau», dar apoi i-a părut rău şi s-a dus. Apoi s-a
apropiat de celălalt şi i-a spus la fel, iar el i-a răspuns: «Da, Doamne», dar
nu s-a dus. Care dintre aceştia doi a făcut voinţa tatălui?”. Povestea este
simplă: cel de-al doilea fiu spune nu, se revoltă direct împotriva Tatălui,
însă, la un moment dat, se întâmplă ceva cu el, simte o părere de rău, care îi
schimbă perspectiva și alegerile. Primul, în schimb, spune imediat da. Aparent el
vrea să-i facă plăcere Tatălui, însă în adâncul inimii, nici el nu vrea să
meargă și să lucreze în vie. Chiar dacă a zis da, nu s-a dus. Care dintre cei
doi a făcut voința Tatălui? Întreabă Isus. Evident că toți răspund: al doilea.
Însă Isus nu se mulțumește cu un răspuns exact și dă cărțile pe față: „Adevăr
vă spun că vameşii şi desfrânatele merg înaintea voastră în împărăţia lui
Dumnezeu. Căci Ioan a venit la voi pe calea dreptăţii, dar nu aţi crezut în el,
însă vameşii şi desfrânatele au crezut în el. Vouă însă, deşi aţi văzut, nici
măcar după aceea nu v-a părut rău, ca să credeţi în el.” A practica o
religie poate să fie doar o aparență pentru a fi pe placul lui Dumnezeu, însă
ceea ce contează e ceea ce alegem cu inima, dincolo de aparențe.
Don Maria Luigi Epicoco (www.nellaparola.it)
Textele zilei: Apasă aici
0 Comentarii