Cuvintele din Cântarea Cântărilor reușesc să exprime, cu bogăția limbajului poetic, misterul de emoție și de cunoaștere, pe care vestea Întrupării Cuvântului trebuie să le fi provocat în inima Fecioarei:
Aud glasul iubitului meu: iată, vine săltând pe munţi şi sărind peste
coline! (Ct 2,8)
Momentele dramatice și complexe ale Bunei-vestiri se pierd în dulcea
melodie a Cântării, pentru a lăsa spațiu culorilor și gustului acelei bucurii,
pe care Dumnezeu și-a pregătit-o de-a lungul secolelor, alegând să devină –
pentru totdeauna și pentru toți – Dumnezeu cu noi: „Iată, el stă în spatele
zidului, se uită la fereastră şi priveşte printre zăbrele!” (2,9)
În misterul cuvântului „imposibil” de crezut, și totuși, dorit să fie
primit, Maria a știut să recunoască mișcarea unui Dumnezeu discret, care nu
poate rămâne închis în sine, preaplin de dorința să împărtășească creaturilor
sale ceea ce are mai prețios. De aceea, după ce spune ”Iată slujitoarea
Domnului” ca răspuns la cuvintele îngerului, Fecioara (de acum) Mamă
„ridicându-se, Maria s-a dus în grabă către ţinutul muntos, într-o
cetate a lui Iuda.” (Lc 1,39)
Graba, cu care Maria aleargă să o „viziteze” pe verișoara sa
Elisabeta, izvorăște, fără îndoială, dintr-o bucurie profundă, aceea pe care
doar Domnul poate să o genereze în istorie, cu bogăția și fidelitatea darurilor
sale. Dar, în același timp, poate fi înțeleasă și ca revelarea unei mari iubiri, de care Maria s-a simțit atinsă până în cele mai profunde și mai intime
fibre ale existenței sale umane. Tot cuvintele Cântării ne este arată cât fost de intens modul în care Dumnezeu a vizitat
umilința slujitoarei sale, pentru a o ridica la marea onoare de a deveni locul
și paradigma însăși a voinței sale de întrupare:
„Ridică-te, prietena mea, frumoasa mea, vino! (...) Porumbiţa mea
din crăpăturile stâncii, fă-mă să văd înfăţişarea ta din ascunzişurile
potecilor, fă-mă să aud glasul tău! Căci glasul tău este dulce şi înfăţişarea
ta, plăcută”. (2,10.14)
Cuvintele înflăcărate ale Cântării sunt pentru noi ocazie să contemplăm pasiunea
profundă a misterului prezenței iubitoare, care este venirea Domnului în cortul
istoriei umane. În timp ce noi, de obicei, ne oprim atenția asupra măreției
chemării lui Dumnezeu, sau asupra promptitudinii răspunsului Mariei, dialogul
între iubit și iubită, prezent în Scripturile poetice ale lui Israel, ne ajută
să înțelegem care este rațiunea profundă, pentru care Cuvântul nu doar că s-a făcut
trup, ci a vrut să se facă trup. Atunci când Fecioara a dat ascultare și
disponibilitate deplină glasului lui Dumnezeu, inima sa a știut să recunoască –
prima și în numele tuturor – că pentru Dumnezeu nu este de ajuns să se apropie
de noi. El și-a dorit, chiar și să aibă nevoie de „chipul” și de „glasul”
nostru, pentru a putea consuma marea sa pasiune de a locui pământul nostru. Trăsăturile
cele mai reprezentative și simbolice ale corpului nostru spiritual – chipul și
glasul – sunt căutate de Dumnezeu, pentru ca să poată fi în sfârșit cu noi și
ca noi. Așa vine Domnul: când începem a crede că, fără înfățișarea noastră și fără
glasul nostru, nu poate să vină primăvara, cu parfumul și culorile ei vivace.
Fără libertatea dorinței de a ne lăsa surprinși și găsiți, misterul Crăciunului
nu poate fi celebrat cu adevărat. Pentru noi – creaturi admirabile și suave, în
ochii săi – Dumnezeu s-a făcut om:
Căci, iată, iarna a trecut, ploaia a încetat, s-a dus. Flori se văd pe
pământ, timpul cântării s-a apropiat şi glasul turturelei se aude în ţinuturile
noastre. (2,11-12)
Elogiul pe care Elisabeta îl face Mariei, este un cuvânt „umplut de
Duhul Sfânt” (Lc 1,41), pentru că revelează secretul unei primiri, pe care, în realitate,
fiecare dintre noi este capabil să i-o ofere lui Dumnezeu, care – mereu – ne vorbește:
Fericită aceea care a crezut că se vor împlini cele spuse ei de Domnul!
(Lc 1,45)
A crede că nu va rămâne neîmplinită promisiunea pe care Dumnezeu o face,
chiar și nouă, este cea mai frumoasă dintre fericirile posibile pentru noi, pe
acest pământ. Pentru că ne face să credem nu doar în Dumnezeu, ci și în noi
înșine: în chipul și în glasul nostru.
Padre Roberto Pasolini (www.nellaparola.it)
A duce bucuria
„În zilele acelea, ridicându-se, Maria s-a dus în grabă către ţinutul
muntos, într-o cetate a lui Iuda.” Călătoria pe care o face Maria, în
Evanghelia de astăzi, nu este motivată de teamă sau de căutarea unei
certitudini, ci de nevoia arzătoare de a împărtăși, ceea ce s-a întâmplat în
viața ei. Dorința de a o sluji pe Elisabeta este modul prin care exprimă nucleul
experienței sale de credință. Dacă credința nu devine caritate, riscă să rămână
viață spirituală abstractă. Iar caritatea se aseamănă mereu, cu ceea ce se
întâmplă acestor două femei: „A intrat în casa lui Zaharia şi a salutat-o pe
Elisabeta. Când a auzit Elisabeta salutul Mariei, a tresăltat copilul în sânul
ei”. Caritate înseamnă să aduci bucurie în viața celorlalți, mai ales a
acelora care se simt singuri și disperați. Bucuria pe care o dăruim prin prezența
noastră face concretă prezența acelui Dumnezeu, care îi ridică pe cei
împovărați. Ioan Botezătorul care tresaltă
în sânul bătrânei sale mame, pare că vrea să danseze, așa cum a dansat David în
fața Arcei Alianței. Într-adevăr, acum ei se află în fața Arcei Noului
Legământ, Maria. În mod paradoxal însă, și cel care primește, cel căruia noi îi
facem caritatea, ne dăruiește nouă ceva neașteptat: „Binecuvântată eşti tu între
femei şi binecuvântat este rodul sânului tău! Şi de unde îmi este dată mie
aceasta, ca să vină mama Domnului meu la mine? Iată, când a ajuns glasul
salutului tău la urechile mele, a tresăltat de bucurie copilul în sânul meu! Fericită
aceea care a crezut că se vor împlini cele spuse ei de Domnul!”. Săracii sunt
aceia care ne fac să înțelegem cu adevărat, cine suntem și care este sensul
vieții noastre. Dacă tu vrei să faci o alegere importantă, pune-te în slujba
celorlalți, și vei primi ca dar limpezimea. Teama și tulburarea pe care Maria le-a
simțit în fața îngerului, găsesc lumină și acceptare în cuvintele Elisabetei.
Caritatea ne spune mereu adevărul.
Don Maria Luigi Epicoco (www.nellaparola.it)
Textele zilei: Apăsați aici
0 Comentarii