Nedumerirea lui Ioan asupra identității lui Isus pare să fie importantă pentru itinerarul, care conduce Biserica spre contemplarea Întrupării Cuvântului. În evanghelia de astăzi ascultăm, din nou, acel moment dificil în care Ioan, după ce a semănat speranța în inima lui Israel, simte și el nevoia să fie asigurat și întărit în propria experiență de credință:
„Tu eşti acela care
trebuie să vină, sau să aşteptăm pe altul?” (Lc 7,19)
Versiunea din Luca nu e
diferită cu mult față de Martei, cu excepția unui detaliu, deloc marginal. În
loc să citească Scripturile, în evanghelia de astăzi, Domnul Isus anticipează
răspunsul, care trebuie dus lui Ioan printr-o serie de acțiuni, în care se vede
împlinirea timpurilor, anunțată de profeți:
„În ceasul acela, Isus
îi vindecase pe mulţi de boli, de suferinţe şi de duhuri rele, iar multor orbi
le dăruise vederea” (Lc 7,21)
Faptul că acțiunea
precedă cuvântul nu trebuie înțeles ca o demonstrație de forță, prin care Isus
încearcă să impresioneze, pentru a arăta că este Mesia. Toate evangheliile, în diferite
moduri, arată că Isus nu a căutat niciodată să-și manifeste dumnezeirea prin
evidențe zdrobitoare, ci a respectat capacitatea noastră de a o primi ca
parametru nou și definitiv al umanității noastre, creată după chipul și asemănarea
lui Dumnezeu. În gestul lui Isus putem, mai degrabă, să recunoaștem timbrul
vocilor profetice, în care răsună dorința celui Preaînalt de a fi recunoscut și
iubit de creaturile sale:
”Eu sunt
Domnul şi nu este altul. Nu este alt Dumnezeu în afară de mine, un Dumnezeu
drept şi mântuitor nu există în afară de mine.” (Is 45,21)
Semnele mesianice ale
vindecării omului, săvârșite de Isus, duc la împlinirea opera creatoare a lui
Dumnezeu, care poate fi recunoscută încă din negura vremilor în lucrările sale:
„eu sunt Domnul şi nu este altul. Eu întocmesc lumina şi creez întunericul,
fac pacea şi provoc răul, eu, Domnul, fac toate acestea.” (45,6-7)
Cu toate acestea, la
împlinirea timpurilor, tocmai atunci când manifestarea lui Dumnezeu se
desăvârșește în istoria mântuirii, intervine o ultimă încercare în a recunoaște
prezența sa. Ultimele cuvinte ale lui Isus, în evanghelia de astăzi, ne obligă
să reflectăm asupra faptului că nu este suficient să vezi lucrările lui Dumnezeu
și să asculți vestea cea bună a venirii sale, pentru a deveni discipoli ai
Împărăției:
„și fericit
este cel care nu se scandalizează de mine” (Lc 7,23)
Dacă, pe de o parte, persoana
Mântuitorului ne atrage pentru că vedem strălucind în ea frumusețea și gingășia
Tatălui, pe de altă parte, ne tulbură faptul că nu arată niciun fel de forță,
care să anuleze slăbiciunea umanității noastre și gradualitatea istoriei. Întruparea
nu inaugurează o transformare subită a lumii, ci o transformare prin iubire, în
care lucrurile se schimbă doar prin gesturile de comuniune și de caritate:
”orbii văd,
şchiopii umblă, leproşii sunt curăţaţi şi surzii aud, morţii învie, iar
săracilor li se aduce vestea cea bună” (Lc 7,22)
Așa cum ne învață, să
credem și să cântăm, glasul lui Isaia, Nașterea Domnului nu înseamnă doar
coborârea cerurilor ci și înălțarea pământului: „Picuraţi, cerurilor, de sus
şi norii să plouă dreptatea; să se deschidă pământul, ca să rodească mântuirea
şi să facă să răsară totodată dreptatea!” (Is 45,8). Pentru a aștepta și a
grăbi venirea Domnului, putem să ne reluăm drumul vieții, fără să fim
scandalizați de „sărăcia” Întrupării, lăsându-ne, mai degrabă, pătrunși de
speranța dulce a bogăției sale paradoxale:
„Domnul îşi
va revărsa bunătatea şi pământul îşi va aduce roadele; Dreptatea va merge
înaintea lui şi-i va călăuzi paşii pe cale.” (Psalmul responsorial)
Padre Roberto Pasolini (www.nellaparola.it)
Criza Botezătorului
„Când au ajuns la el,
bărbaţii aceia i-au spus: "Ioan Botezătorul ne-a trimis la tine, spunând:
«Tu eşti acela care trebuie să vină, sau să aşteptăm pe altul?»” Ce frumos
este să ajungem în pragul novenei de Crăciun și să intrăm în ea, prin momentul
final de criză al lui Ioan Botezătorul. El care a fost elogiat de Isus ca fiind
cel mai are dintre toți; el care este Ilie pe care toți îl așteptau; el care a
înfruntat prepotența lui Irodși a predicat fără frică, acum trece printr-o
îndoială feroce că poate Isus nu este Mesia. Orice om ajunge să treacă momente
de criză, chiar și cei mai buni (mai ales ei). Doar prin astfel de crize suntem
purificați de așteptările noastre, de imaginarul nostru prea uman, prea strâmt.
Iar Isus răspunde acestei crize, acestei întrebări, nu prin cuvinte, printr-o
argumentare convingătoare, ci prin fapte: „În ceasul acela, Isus îi
vindecase pe mulţi de boli, de suferinţe şi de duhuri rele, iar multor orbi le
dăruise vederea. Atunci, răspunzând, Isus le-a zis: "Mergând, spuneţi-i
lui Ioan ceea ce aţi văzut şi aţi auzit: orbii văd, şchiopii umblă, leproşii
sunt curăţaţi şi surzii aud, morţii învie, iar săracilor li se aduce vestea cea
bună şi fericit este cel care nu se scandalizează de mine”. Anumitor tipuri
de criză sau de întrebări nu se răspunde analizând prea mult cu rațiunea ci
deschizând ochii la ceea ce Domnul face în mod concret. Multe lucruri care ne
fac rău și ne apasă inima vin din gândurile care sunt necruțător de logice
încât nu lasă nici o cale de ieșire. Cu toate acestea, Dumnezeu știe să
contrazică prin fapte acele tipuri de logică mortificante. Uneori, printr-o
lectură superficială a vieții suntem convinși că am greșit totul, că nu valorăm
nimic, că ne-am ratat, că am pierdut timpul, însă ar fi suficient să privim mai
în profunzime realitatea pentru a vedea că Domnul spune altceva. Pentru a-l
recunoaște pe Isus trebuie să fii inteligent, în sensul latin al cuvântului:
intus-legere (a ști să citești înăuntru).
Don Maria Luigi Epicoco (www.nellaparola.it)
0 Comentarii