Ridicaţi-vă ochii spre înălţimi! Cine le-a creat? El face să iasă, după
număr, oştirile lor şi le cheamă pe toate pe nume. De mulţimea puterii şi de
mărimea tăriei, nimeni nu este lipsit. (Is 40,26)
Cu siguranță nu e deloc ușor să ne ridicăm privirea, în acele momente în
care ne simțim prea oprimați sau abandonați din cauza suferințelor. Cu toate
acestea, Domnul ne invită să întreprindem această dificilă căutare în
profunzime, nu pentru că este insensibil la suferința noastră, ci pentru a evita
tentația de a măsura capacitatea de a ne alina viața cu o măsură inadecvată sau
condiționată de experiențele noastre: „Cu cine mă veţi asemăna sau cu
cine sunt deopotrivă?.” (Is 40,24)
De altfel, suntem atât de obișnuiți să luăm în serios ceea ce ne spune
sensibilitatea noastră, încât ne simțim îndreptățiți să ne plângem și să bombănim
mereu, și chiar să restituim – într-o formă mai mult sau mai puțin violentă – o
parte din răul pe care îl simțim în viața noastră. Uităm că suferința noastră,
chiar și atunci când este grea, este totuși mică, pentru că e doar o parte dintr-un tot la care luăm parte: viața celorlalți, creația, istoria. Domnul
cunoaște această parte obscură a inimii noastre și, cu iubire, o scoate la
lumină și o salvează:
„De ce spui, Iacob, şi de ce vorbeşti, Israel: este calea mea ascunsă de
Domnul şi judecata mea, trecută cu vederea de Dumnezeul meu? Oare nu ştii sau
nu ai auzit că Domnul este Dumnezeu veşnic? El, care a creat marginile
pământului, nu oboseşte şi nu se osteneşte, iar inteligenţa lui nu poate fi
pătrunsă”. (Is 40,27-28)
Trebuie să distingem între suferință și rău. Nu mereu la rădăcina unei
dureri stă răul, care, în schimb, provoacă mereu suferință, pătimită sau provocată.
Cristos Domnul nu a venit să îndepărteze suferința, ci să învingă răul,
arătându-ne singura cale prin care poate fi neutralizat: luând parte până la
compasiune, iubind până la iertare. Doar răul care nu este restituit – și nu
”celebrat” ca libertate de a răni – își pierde veninul și încetează să ne mai
izoleze. Doar așa poate fi evitată o viață apăsătoare, acceptând invitația de a
ieși dintr-o formă otrăvitoare de izolare, în care deseori ne place să ne ascundem:
"Veniţi la mine toţi cei osteniţi şi împovăraţi şi eu vă voi da
odihnă! Luaţi asupra voastră jugul meu şi învăţaţi de la mine că sunt blând şi
smerit cu inima” (Mt 11,28-29)
Este o provocare serioasă pe care o primim, acum la mijlocul timpului
Adventului. Ne atinge și ne împinge și mai tare într-una dintre cele mai
rezistente tentații: aceea de a nu alege calea cea mai grea, de a nu accepta
prostia de a duce poveri mai grele decât este necesar să o facem. În timp ce ne
îndreptăm, încă o dată, către Betleem pentru a contempla misterul Întrupării
Cuvântului, cuvântul profetic ne invită să facem un pas lucid către noi înșine,
pentru a recunoaște că, prea de multe ori, noi suntem cei ”osteniți și
împovărați”. Dar și să recunoaștem că nu mereu greutatea pe care o simțim este
reală. De multe ori este rodul anxietății noastre, sau, pur și simplu, este rezultatul
incapacității noastre de a cere ajutor și susținere. Greutatea vieții se face
”ușoară” nu atunci când este anulată consistența realității sau a situațiilor
pe care trebuie să le înfruntăm, ci atunci când învățăm să nu mai trăim începând
cu noi înșine:
”cei care speră în Domnul îşi întăresc puterea, se înalţă ca pe aripi de vultur, aleargă, dar nu ostenesc, umblă, dar nu obosesc” (Is 40,31)
Padre Roberto Pasoloni (www.nellaparola.it)
Umili și blânzi
0 Comentarii