Sărbătoarea Neprihănitei Zămisliri ne oferă posibilitatea de a contemplăm misterul Întrupării, din punctul de vedere al Fecioarei Maria, cea care a știut și a putut să se deschidă dorinței de mântuire a lui Dumnezeu pentru fiecare om. Condiția specială a Mariei, încă din momentul conceperii sale, nu este un adevăr teologic conținut în mod explicit în Scripturi, ci este rodul unei reflecții, care s-a maturizat în mod continuu de-a lungul secolelor în inteligența credinței poporului lui Dumnezeu.
Zămislirea fără de păcat a Mariei trebuie înțeleasă ca o inițiativă
liberă a lui Dumnezeu Tatăl în vederea dăruirii Fiului său unul născut pentru mântuirea
lumii. În fecioara din Nazaret putem contempla cu anticipație, în trupul unei
creaturi umane, efectele mântuirii lui Cristos care se vor manifesta în mod
deplin în Paștele său veșnic. Pentru a putea surprinde amploarea acestei mirabile
inițiative divine, trebuie să plecăm de la acel moment dramatic pe care
tradiția noastră l-a numit ”păcatul originar”, adică acel moment în care omului
a început să-i fie frică de Creatorul său:
"Am auzit glasul tău în grădină şi mi-a fost frică, pentru că sunt
gol, şi m-am ascuns" (Gen 3,10)
Pentru a-l salva pe omul căzut în abisul neîncrederii, Dumnezeu a
trebuit să se confrunte cu necesitatea de dialoga cu o inimă simplă, în care
cuvântul său putea găsi ascultare și primire. Este foarte important să acceptăm
această premisă, pentru ca să nu înțelegem condiția Mariei ca un privilegiu, ci
ca o formă de solidaritate deplină cu Adam, care a pierdut prietenia lui
Dumnezeu din cauza păcatului: ” Dumnezeule, prin zămislirea neprihănită a Fecioarei Maria, tu i-ai
pregătit lăcaş vrednic Fiului tău... după cum ai ferit-o pe ea de orice prihană
pentru meritele morţii lui Cristos,”. Așadar, Dumnezeu nu i-a oferit Mariei o favoare
specială, creând-o fără păcat, ci a început să facă în ea ceea ce dorește să
facă în toți: să dăruiască în mod gratuit tot binele său, pentru ca inima
noastră rătăcită și înspăimântată să cunoască măreția iubirii sale, prin care viața
noastră este salvată de solitudine și de păcat. Pe de altă parte, dacă este
adevărat că doar Maria a fost aleasă ca să fie Maica lui Dumnezeu, este la fel
de adevărat că noi toți am fost aleși de Dumnezeu:
”mai înainte de întemeierea lumii, ca să fim sfinţi şi neprihăniţi
înaintea lui” (Ef 1,4)
Acesta este „în iubire...după placul voinţei sale” (Ef 1,5)
Din evanghelia Sf. Luca putem intui că întunericul care lipsește din
inima Mariei este, în cele din urmă, cea mai ascunsă și otrăvitoare dintre
frici: frica de a nu fi în stare să asculți și să împlinești voința lui
Dumnezeu. În momentul Bunei Vestiri, Maria se arată ca o creatură marcată de
teama față de Cel care este cu totul Altul, și totuși se deschide cu seninătate
și se lasă condusă dincolo de ea însăși: "Cum va fi aceasta, din moment ce
nu cunosc bărbat?" (Lc 1,34) Propunerea lui Dumnezeu este imensă, cutezătoare.
Cu toate acestea, inima fecioarei descoperă că poate să rămână în picioare în
fața angoasei morții, simțindu-se în siguranță în planul de iubire al Celui
Preînalt, la adăpostul ”umbrei” sale. (Lc 1,35). De aceea dialogul său cu
voința Tatălui nu se poate termina decât îmbrățișând cu entuziasm și bucurie
ceea ce i-a fost propus:
"Iată slujitoarea Domnului: fie mie după cuvântul tău!" (Lc
1,38)
Inima neprihănită a Mariei nu se vede doar în capacitatea de a accepta incredibilul
plan al lui Dumnezeu ci și în libertatea de a nu cere altceva de la Dumnezeu,
decât respectul pentru propria participare, la planul universal de mântuire:
”Și îngerul a plecat de la ea” (Lc 1,38). După Buna Vestire, ”cea plină de har”
rămâne lipsită de privilegii, păstrătoare umilă al marelui destin al oricărei
ființe umane: ”Domnul este cu tine” (Lc 1,28) Prin mijlocirea ei, fiecare
discipol al lui Cristos poate începe să-și dorească ”să fim eliberaţi şi noi
de orice păcat” (Rugăciunea asupra darurilor). Mai ales vindecarea inimii
care continuă să tremure și să se teamă, în loc să se încreadă în realitatea vieții
celei noi în Cristos, cu speranță că:
”pentru că la Dumnezeu nimic nu este imposibil!” (Lc 1,38)
Padre Roberto Pasoloni (www.nellaparola.it)
Neprihănita
Astăzi este sărbătoarea Neprihănitei Zămisliri a Fecioarei Maria.
Evanghelia ne relatează momentul chemării sale. Imediat atenția ne este atrasă
de acea formă de asigurare, pe care am dori să o auzim cu toții: ”Nu te teme
pentru că ai aflat har la Dumnezeu”, adică ”Să nu-ți fie frică”. Însă tocmai
pentru că știm pe de rost acest episod, știm și că, în mod paradoxal, din acest
moment înainte Maria va avea de înfruntat multe dificultăți și probleme. Și
totuși, îngerul i-a spus că a aflat ”har la Dumnezeu.” Și atunci de ce toate
aceste necazuri? Pentru că a face voința lui Dumnezeu nu înseamnă să nu mai ai
probleme, ci înseamnă să-ți amintești că în ciuda tuturor problemelor tu scrii
o istorie care are un sens, are un scop,
are un final pentru care se merită. Mai mult, ar trebui să spunem că tocmai
datorită acestor probleme, istoria aceasta se vădește ca o istorie a Harului.
Știu că este greu de înțeles, însă nu cunoaștem o altă cale decât aceea de a încerca
să trăim așa, adică înfruntând tot ceea ce ne iese în cale. Și poate că la
sfârșit vom descoperi că îngerul avea dreptate și pentru noi. A-i spune Da lui
Dumnezeu înseamnă că trebuie să înfrunți o călătorie obositoare. Însă la anumite destinații se poate ajunge
doar mergând. Creștinul este cel care știe că nu este singur în această
călătorie. Pășește în siguranță știind că înaintea sa sunt urmele, încă
proaspete, ale celor care au avut încredere, ca cele ale Mariei!
don Maria Luigi Epicoco
Lecturile zilei:Apasă aici
0 Comentarii