”Văzând mulţimile, i s-a făcut milă de ele, căci erau istovite şi
părăsite ca nişte oi care nu au păstor”. (Mt 9,36)
În acest magisteriu al carității accesibil tuturor, mai ales a acelora
care au mai mare nevoie fără ca măcar să-și dea seama, par să se realizeze
profețiile pline de speranță, prin care era anunțat sfârșitul timpurilor în
care Dumnezeu apare absent, pentru că nu mai reușim să-i percepem atenția și
grija în tot ceea ce ni se întâmplă, în viața de zi cu zi:
”Cei care te învaţă nu se vor mai ascunde şi ochii tăi îi vor putea vedea
pe cei care te învaţă”. (Is 30,20)
Înainte de a-i chema la sine ” pe cei doisprezece discipoli ai săi”, pentru a le da o ”putere” de a
predica și de a vindeca, Isus, în evanghelia lui Matei (capitolele 8-9),
împlinește o adevărată operă de vindecare a umanității rănită și rătăcită, prin
zece gesturi de milostivire, care încep cu vindecarea unui lepros (8,1-4) și se
termină cu eliberarea unui mut posedat de diavol. (9, 32-34). În acest mod, cei
mai apropiați prieteni ai lui Isus sunt îndemnați să devină conștienți, că nu
se poate anunța mântuirea altora, dacă mai întâi nu ai făcut tu experiența
”acestui cuvânt, capabil să răsune ”în urma” (Is 30,21), dar mai ales
înlăuntrul, timpului de strâmtorare și de necaz (Is 30,20), pe care cu toții
trebuie să-l traversăm:
«Acesta este drumul: mergi pe el!» (Is 30,21)
Calea care se deschide, chiar și în momentele cele mai întunecate și
dureroase, dea-lungul itinerariul nostru de cunoaștere și înțelegere al misterului
umanității noastre, nu poate să fie alta decât întâlnirea cu diversitatea celuilalt,
prin care ajungem cu toții la comuniunea în unica speranță a unei vieți
împlinite. Papa Francisc amintește bisericii, în aceste timpuri, că pe această
cale, în care se experimentează ”în dar” (Mt 10,8) uleiul tămăduirii și să
mărturisește speranța Evangheliei, este necesar un proces de creștere, care
înseamnă contactul de la persoană la persoană: ”Acum când Biserica dorește să
trăiască o profundă reînnoire misionară, există o formă de a predica, care ne
revine tuturor, ca un mod de angajare zilnică pentru a duce evanghelia
persoanelor cu care avem de a face, celor apropiate dar și celor necunoscute.
Este vorba despre o predicare informală, care se poate face în timpul unei
discuții, la fel cum face un misionar atunci când vizitează o casă. A fi
discipol înseamnă a avea acea dispoziție permanentă de a dărui altora iubirea
lui Isus și asta se face în mod spontan și în orice loc, pe cale, în piață, la
locul de muncă, pe drum (Evangelii Gaudium 127). Predicarea informală, capabilă
să se folosească de orice moment pentru a extinde Împărăția și pentru a dilata
speranța, este balsamul prin care Domnul poate vindeca ”orice boală şi orice
neputinţă” (Mt 10,1), deoarece dă mărturie, înainte de toate, despre dorința noastră
de a fi împreună și de a găsi răspunsuri la marile interogative ale vieții. Și
ce altceva poate să facă Dumnezeu, dacă nu să se îngrijească de noi, atunci când
ne punem cu încredere în fața lui așteptând împreună, un ”răspuns” al harului
său?
Padre Roberto Pasolini (www.nellaparola.it)
Noi lucrători
”În acel timp, Isus străbătea toate cetăţile şi satele, învăţând în
sinagogile lor, predicând evanghelia împărăţiei şi vindecând orice boală şi
orice neputinţă.” Călătoria lui Isus nu este o hoinăreală fără sens. El
străbate calea către casa Tatălui. Pe acest drum către acasă, El care este Fiul
Unic, caută bărbați și femei pe care să-i facă frați cu El. Iubirea dintre
Tatăl și Fiul nu este închisă în sine, dar vrea să fie împărtășită, dăruită și
altora. În acest sens, Isus nu neglijează pe nimeni, ci, oriunde este un om
acolo este și preocuparea de a-l căuta. ”Văzând mulţimile, i s-a făcut milă
de ele, căci erau istovite şi părăsite ca nişte oi care nu au păstor.
Atunci le-a spus discipolilor săi:
"Secerişul este mare, însă lucrătorii sunt puţini. Rugaţi-l deci pe Domnul
secerişului să trimită lucrători la secerişul lui!"”. Adevărata evanghelizare este prelungirea
milostivirii lui Isus. Sunt multe de făcut și mulți așteaptă ca cineva să-i
scoată din propriul infern, însă Isus nu arată această disproporție între cantitatea
muncii și numărul lucrătorilor, spunând celor care îl ascultă să muncească mai
mult, ci le cere să se roage Tatălui să trimită El lucrători, pentru că a
prelungi în istorie mila lui Isus nu poate să fie decât un dar, pe care ni-l
face Dumnezeu de a fi asemenea lui Isus în lume. Evanghelizare nu se naște
dintr-o strategie, ci dintr-un dar pe care-l cerem lui Dumnezeu. Însă ce face
cineva care evanghelizează? ”Mergând, predicaţi, spunând: «S-a apropiat
împărăţia cerurilor». Vindecaţi-i pe cei
bolnavi, înviaţi-i pe cei morţi, curăţaţi-i pe cei leproşi, alungaţi-i pe
diavoli! În dar aţi primit, în dar să daţi". Împărăția are de a face
cu prezentul și nu cu un viitor îndepărtat. Cine îl întâlnește pe Dumnezeu, nu
găsește o promisiune că într-o zi lucrurile se vor schimba, ci găsește o
schimbare care este deja în act și trebuie să ai ochii deschiși ca să o poți
observa. Iar efectele acestei evanghelizări sunt vindecarea de tot cea ce
restrânge și împiedică viața. Semnul distinctiv? Gratuitatea!
don Luigi Maria Epicoco (www.nellaparola.it)
Lecturile zilei: Apasă aici
0 Comentarii