Kierkegaard a fost primul care a trasat o distincție între frică și angoasă; el contrasta frica, adică frica de ceva, cu angoasa, care nu e o frică de un obiect determinat. Putem să fim angoasați că ne vom risipi și vom deveni neant. Această angoasă nu poate fi localizată.
O frică pe care nu o
putem localiza și nici înfrunta devine și mai teribilă: ea generează un
sentiment de neputință care invariabil generează și mai multă angoasă. Cum
putem lupta împotriva angoasei? Prin deplasarea sa de pe nimic, pe ceva. E ceea
ce Kierkegaard înțelegea prin faptul că „nimicul care e obiect al angoasei ar
deveni din ce în ce mai mult un ceva". Angoasă încearcă să devină frică. Dacă
vom putea transforma teama de nimic în teamă de ceva, vom putea iniția acțiuni
de protecție - altfel spus, vom putea fie să evităm lucrurile de care ne temem,
fie să dezvoltăm ritualuri magice care să o diminueze, fie să planificăm o campanie
sistematică de detoxifiere.
Este rar întâlnită angoasa
de moarte în formă nedisimulată: această angoasă este gestionată prin
intermediul unor mecanisme de apărare convenționale (de exemplu, refularea,
deplasarea, raționalizarea) și de unele care îi sunt specifice. Bineînțeles,
această situație nu trebuie să trezească nedumeriri pentru nimeni: toate
teoriile angoasei spun la fel. Angoasa primară este transformată întotdeauna în
ceva mai puțin toxic pentru individ; iar acesta e rolul unui întreg sistem de
mecanisme psihologice de apărare.
... angoasa care învăluie moartea
este deopotrivă nevrotică și normală. Toți oamenii au parte de angoasa
de moarte, însă unii o resimt atât de exagerat, că are repercusiuni asupra
experienței, conducând la o creștere a disconfortului și/sau la întărirea unor
mecanisme defensive împotriva angoasei care restricționează creșterea și care,
adesea, generează ele însele o angoasă secundară.
0 Comentarii