În timp ce Apollo era la Corint, Paul, după ce a străbătut regiunile nordice, a coborât la Efes. Acolo a găsit câțiva discipoli și le-a spus: „L-ați primit pe Duhul Sfânt când ați venit la credință?” Dar ei au răspuns: „Nici n-am auzit că este Duh Sfânt”. El le-a zis: „Atunci ce fel de botez ați primit?” Ei au răspuns: „Botezul lui Ioan”. Paul le-a zis: „Ioan a botezat cu botezul pocăinței, spunând poporului să creadă în cel care vine, adică în Isus”. Când au auzit ei, au primit botezul în numele Domnului Isus. Iar când Paul și-a pus mâinile peste ei, Duhul Sfânt a coborât asupra lor, iar ei vorbeau în limbi și profețeau. Erau cu toții cam doisprezece bărbați. (Fapt 19, 1-7)
Botezul lui Ioan este în apă, dar nu în Duhul Sfânt. Însă în
apele legii se moare, doar în Duhul iubirii se poate respira. Acești discipoli
sunt asemenea multor credincioși de astăzi: știu multe și sunt zeloși în
predicarea doctrinei. Însă un lucru este să știi și să vorbești, un altul este
să înțelegi și să trăiești, ceea ce știi și vorbești. Și orbii pot să vorbească
despre culorile pe care nu le-au văzut niciodată. A fi luminat de Duhul Sfânt
înseamnă să înțelegi ceea ce știi: doar cel care iubește înțelege. În general orice
cunoaștere conduce la iubirea a ceea ce
cunoști. De aceea, la sfârșit totul va dispărea și doar ”iubirea nu încetează
niciodată” (1 Cor 13,8). Doar ”știința umflă, pe când iubirea edifică” (1Cor
8,1).
O știință și o predicare fără iubire, este credința
diavolului în toate exorcismele din Evanghelii. De exemplu, primul exorcism din
Evanghelia lui Marcu: ”Știu cine ești: Sfântul lui Dumnezeu” (Mc 1,24). Sau
episodul din Fap 16, 17, când Paul alungă diavolul dintr-o sclavă, care face
propagandă pentru el și pentru Cristos. Diavolul vrea să ne facă asemenea lui,
să știm fără să iubim: ”Și diavolii cred și se cutremură” (Iac 2,19). Asta este
suferința damnării veșnice.
Mulți creștini confundă mărturia cu propaganda: dacă nu avem
Duhul lui Isus, ceea ce facem compromite ceea ce spunem. Acesta este pericolul
diferitelor mișcări și al pastoralei ”marilor evenimente”. Cu toate acestea, au
mereu un mare succes pentru că ne fac să ne simțim mulți și puternici. Cristos
însă, este mic: ”căci el a fost răstignit din slăbiciune” (2 Cor 13,4) și ”prin
sărăcia lui, voi să vă îmbogățiți” (2 Cor 8,9).
Nu este suficient să-l cunoști și să vorbești ”fără greșeală
cele despre Isus”, asemenea lui Apollo (Fpt 18,25) – însă câtă ignoranță și
aproximație printre creștini, chiar și printre cei mai responsabili, față de
Cuvântul lui Dumnezeu! Pe lângă cunoașterea scripturilor mai este nevoie de
ceva. Trebuie să dai mărturie, adică să fii o dovadă vie a prezenței sale.
”Căci pentru mine a trăi este Cristos” (Fil 1,21) și ”nu mai trăiesc eu, ci
Cristos trăiește în mine” (Gal 2,20). Viața mea este un răspuns de iubire la
iubirea Fiului, ”care m-a iubit și s-a dat pentru mine” (Gal 2,20). Iubirea
face din doi una, rămânând doi.
Cine-l mărturisește pe Cristos, cunoscându-l fără greșeală,
poate să vorbească despre el în mod eficace. Cuvântul său are aceeași ”putere”(exousia),
ca a Învățătorului: izvorăște din ființa lui. Ceea ce ești vorbește mai mult
decât ceea ce spui. Dacă vorbim fără să mărturisim, reducem mesajul la cuvinte goale,
care ne umplu pe noi de vanitate iar pe ceilalți de vacuitate. Cuvintele lui
Isus sunt, în schimb, ”duh și viață” (In 6,36).
Câți creștini s-au format mai mult prin învățarea
catehismului și a observării poruncilor, și mai puțin pe cunoașterea lui Isus!
Ei trăiesc cu angajament propria ”religiozitate”: postesc, păzesc poruncile și
practică multe devoțiuni, în așteptarea ”venirii Domnului”. Însă nu gustă bucuria
Evangheliei. Ignoră faptul că „mirele este cu ei”. Creștinismul lor este un
petec nou la o haină veche (cf. Mc 2, 18-22): lipsește vinul cel nou, Duhul.
Ignoră primele cuvinte ale lui Isus, program și cheie de interpretare a
întregii evanghelii: el proclamă că timpul așteptării s-a împlinit, pentru că
împărăția lui Dumnezeu este aproape, este deja aici. Împărăția lui Dumnezeu
este El însuși, Mesia, Mirele, Fiul cel iubit: este suficient să te convertești
la El, să-l iubești și să-l urmezi. (Mc 1,16). De acum putem să-l vedem și să-l
iubim în orice creatură, pentru că toate ”subzistă în El” (Col 1,17), „căci în
El trăim, ne mișcăm și suntem... căci suntem din neamul lui” (Fap 17, 28). Mai
mult: suntem fii iubiți, fiecare în parte, asemenea Fiului unic și iubiți de
Fiul, cu aceeași iubire, prin care el este iubit de Tatăl” (In 17,23; 15,9)
Acesta este motivul continuu al bucuriei noastre: orice
realitate este un semn al iubirii lui Dumnezeu, care prin ea ni se dăruiește pe
sine însuși. De aceea ”îi mulțumim (facem euharistie) lui Dumnezeu pentru
toate, căci aceasta este voința lui Dumnezeu în Cristos Isus, cu privire la
voi” (1 Ts 5,18) pentru că El este ”totul în toți” (1 Cor 15,28)
Îmi amintesc de Karl Rahner, într-o discuție liberă cu un
grup de tineri iezuiți la Munster, la întrebarea noastră despre esența creștinismului,
ne-a răspuns: ”Este ceea ce obișnuia să spună bunica mea: Trebuie să-l iubim pe
bunul Isus!”. Acel „bun Isus”, pe care îl recunoaștem în toți oamenii, începând
cu cei pe care îi excludem, pentru că îi considerăm ”răi”: cei înfometați,
însetați, străini, bolnavi și în închisoare. (Mt 25,31). Mulți, în schimb, se
cred pioși, supunându-se ”unei reguli ca
și cum ați trăi în lume: nu bea, nu gusta, nu te atinge de lucrurile care toate
sunt destinate distrugerii prin întrebuințare, după poruncile și învățăturile
oamenilor? Aceste reguli au în aparență un limbaj de înțelepciune prin devoțiuni
de bunăvoie, umilințe și asceză corporală, dar nu sunt de nici o valoare decât
pentru satisfacerea trupului.” (Col 2, 20-23)
Evanghelistul Luca (cf. și In 17, 20-26) este preocupat, așa
cum sunt toți apostolii, de unitatea creștinilor, ”am fost botezați într-un
singur Duh spre a forma un singur trup, fie iudei, fie greci, fie sclavi, fie
liberți, și toți am fost adăpați într-un singur Duh” (1 Cor 12, 13). Duh
înseamnă respirație, viață. Viața lui Dumnezeu este iubirea între Tatăl și
Fiul; iar noi toți, cei botezați, adică scufundați în Duhul, trăim împreună cu
întreaga creație din iubirea reciprocă între Tatăl și Fiul. Unitatea
comuniunii, rod al iubirii, este principiu de viață. Diviziunea, separarea din
cauza egoismului, este principiu de moarte.
Asemenea lui Apollo, acești discipoli din Efes nu l-au
primit pe Duhul Sfânt. Cunosc doar botezul lui Ioan, însă nu pe cel al lui
Isus. Apollo îl cunoștea bine și pe Isus, chiar dacă nu avea Duhul lui. Acești doisprezece
din Efes, în schimb, l-au cunoscut doar pe Ioan Botezătorul. Față de iudaism,
aceștia și ”creștinii” au în comun botezul. Însă există mai multe feluri de botez:
cel în apa legii și cel în Duhul vieții.
Aceștia doisprezece (!) sunt imaginea atâtor creștini, care
trăiesc sub ”datoria” legii, însă nu au libertatea fiilor: ignoră ”plăcerea” de
a-l iubi pe Dumnezeu și pe frați. Sunt cei care schimbă unica Evanghelie,
propunând o alta, care nu există, ar spune Sf. Paul (Gal 1, 6-9). Pervertesc
Evanghelia în Lege care ucide. Dacă primul ”semn” al Gloriei a fost pentru Isus
să schimbe apa legii în vinul iubirii (cf. In 2,1...) aceștia schimbă vinul în
apă, iubirea în lege. Însă legea ucide, în timp ce Duhul dă viață (2 Cor 3,6).
Lega însăși, care prescrie binele, ne condamnă ca transgresori; doar ”iubirea
este plinătatea legii”, pentru că ”iubirea nu faci nici un rău aproapelui” (Rm
13,10).
Pentru Luca, Duhul este principiul vieții lui Isus și a vieții
Bisericii. Evanghelia sa începe cu Duhul care, la Da-ul Mariei, întrupează în
ea Cuvântul și se termină cu așteptarea Duhului Sfânt, care va coborî asupra
apostolilor (Lc 1,35; 24,29). Faptele Apostolilor, la rândul lor, încep cu
darul Duhului Sfânt, principiul predicării și al mărturiei apostolilor. (Fap
2,1..) Duhul Sfânt, viața însăși a lui Dumnezeu, așa cum a format trupul lui
Cristos, tot așa formează Biserica, ”care este trupul său, plinătatea aceluia
care împlinește toate în toți” ( Ef 1, 22..)
Evanghelistul Luca acordă o atenție deosebită Duhului Sfânt:
este iubirea dintre Tatăl și Fiul, pe care Isus ne-a dăruit-o de pe Cruce,
pentru ca să devenim și noi copiii ai lui Dumnezeu și frați cu toți oamenii. De
aceea în Evanghelie, în care relatează ceea ce Isus a spus și a făcut, Duhul
Sfânt este numit de 35 de ori; în Fapte, în schimb, în care relatează ceea ce
apostolii au spus și au făcut pentru a-l mărturisi pe Cristos, Duhul Sfânt este
numit de 70 de ori. Exact dublu! Este doar o întâmplare, sau este dublarea
răspunsului de iubire, în care Duhul său este și al nostru iar Duhul nostru
este și al său?!
(Silvano Fausti, Comentariu la Faptele Apostolilor 19, 1-7, Atti e Ritiri
(gesuiti-villapizzone.it))
0 Comentarii