În Evanghelia Sfântului Luca, Isus spune ”Fericiți voi, cei
săraci, căci a voastră este împărăția lui Dumnezeu”. În Evanghelia Sfântului
Matei găsim ”Fericiți cei săraci în duh, pentru că a lor este împărăția
cerurilor”.
Sunt două diferențe substanțiale, pe lângă faptul că sunt
adresate la persoana a doua sau a treia: Matei vorbește despre ”împărăția
cerurilor”, în loc de ”împărăția lui Dumnezeu”. Este vorba despre expresii
echivalente. De aceea, diferența substanțială este, de fapt, una singură: ”săraci
în duh” și nu doar săraci.
Pentru a traduce cuvântul ”sărac” în limba greacă, atât Luca
cât și Matei folosesc termenul ”ptochos”, care indică pe cel care este
sărac cu totul, nu doar pe cel care nu este bogat, ci pe cel căruia îi lipsește
totul, pe cel care este în mizerie, cerșetor.
În limba greacă sunt doi termeni
pentru a exprima sărăcia: ”penes” – cel care trebuie să muncească ca să
trăiască și ”ptochos” – cel care se găsește în mizerie și trebuie să
cerșească. (bogatul are un patrimoniu care-i permite să trăiască fără să
muncească).
Cuvântul ebraic tradus aici este ”anawîm”, un termen
tehnic care indică un anumit fel de săraci: ”săracii lui Dumnezeu”, persoane cu
o spiritualitate deosebită, care se încredințează cu totul lui Dumnezeu. Dar, cuvântul
grec ptochos nu exprimă cu
exactitate conceptul semitic de anawîm, de aceea evanghelistul Matei,
pentru a rămâne fidel sensului originar, este nevoit să mai adauge un termen,
și anume dativul de relație (dativul punctului de vedere): săraci to
pneumati (în duhul).
În viziunea biblică omul este compus din trup, psihic și
duh. Trupul reprezintă condiția materială, psihicul pe cea superioară a
rațiunii și a voinței, iar spiritul este condiția profundă dată de asemănarea
noastră cu Dumnezeu.
Acest ”în duhul”, înțeles
în sensul limbii grecii nu înseamnă ”penes cu duhul”, adică au puțin
duh. ”Ptochos în duh” indică o sărăcie specială, în care ”duhul” exprimă
dimensiunea profundă, interioară în care nu putem fi decât cerșetori, pentru că, oricât ne-am munci noi, ”bogăția în duhul” nu poate veni decât de la Dumnezeu.
Nu este vorba despre dimensiunea economică sau socială, nu este o sărăcie
determinată bani sau de poziția socială, de înzestrări sau de alte condiții
exterioare: este sărăcia ”în duh”, adică recunoașterea condiției limitate a
umanității noastre.
Putem înțelege mai bine sensul termenului evanghelic de ”sărac”
dacă îl înlocuim cu termenul ”dependent”: cel sărac nu este autonom, nu este independent,
cel sărac depinde de altcineva. Omul înțelege că este ”dependent”, că are
nevoie de un altul, recunoaște propriile limite și propria fragilitate.
Cel ”sărac în duhul” este cel care se simte mic și sărac de
el însuși și își pune toată încrederea în ceva mai mare decât el, care îl
precedă și îl depășește. Contrar acestei sărăcii este ideea celui care crede că
își este suficient sie însuși, care face totul singur, se crede auto suficient,
nu vrea să depindă de nimeni și de nimic. Din păcate, mitul auto distructiv al
omului modern este tocmai autonomia, pretenția iluzorie de a nu avea nevoie de
nimeni pentru a fi împlinit.
Doar atunci când îți vei recunoaște sărăcia poți accepta
singura bogăție necesară: pe Isus.
Omenește vorbind, cel care se recunoaște într-o asemenea
situație de slăbiciune și neputință, se simte trist și deprimat, simte limitele
și dependența ca pe ceva negativ, apăsător, umilitor. Isus ne spune însă că
tocmai această stare este condiția și șansa pentru a descoperi adevărata
fericire.
Cu toții experimentăm aceeași dramă a lui Adam și a Evei.
După ce au mâncat din pomul cunoașterii binelui și răului, au înțeles că erau
goi și s-au rușinat. Și,
în loc să ceară lui Dumnezeu să-i scoată din această
stare, au continuat să nu înțeleagă originea răului lor: prezumția că ei știu
mai bine de ce au nevoie, acoperindu-și rușinea cu frunze, care nu vor punea
niciodată să o ascundă.
Au refuzat să-și recunoască fragilitatea, așa cum facem cu
toții, când nu recunoaștem că tocmai această fragilitate este bogăția noastră.
Evanghelia nu ne spune că cei săraci sunt fericiți pentru că
sunt săraci, ci pentru că această sărăcie este condiția pentru adevărata fericire,
aceea de a te încredința cu totul lui Dumnezeu.
Este această fericire o invitație la mediocritate? Noi nu
suntem invitați să fim limitați, noi suntem limitați. Problema este ce facem cu
aceste limite? Limitele noastre pot deveni intrarea în împărăția cerurilor.
Problema este raportul cu Dumnezeu, nu faptul de a ne complace în propriile
limite. Cum reacționăm în fața limitelor? Sunt două extreme: frustrare sau depresie,
negare sau mediocritate. Limitele mele sunt spațiul în care pot să intru în
conflict cu ceilalți sau în care pot să mă deschid harului și să văd pe cei din
jurul meu nu ca pe concurenți ci ca pe confrați, alături de care să mă
împlinesc în comuniune și încredere.
Acesta este creștinul, omul cel nou, care nu se complace și nu-și
acoperă micimea cu tot felul de frunze trecătoare (bogăție, prestigiu, putere,
faimă), ci se lasă învăluit de iubirea lui Dumnezeu, pentru a descoperi astfel
adevărata sa identitate, pentru a fi cu adevărat el însuși.
0 Comentarii